......

10 Sifat Terkutuk Orang Yahudi yang Disebut Allah di dalam Al-Quran

6666
10 Sifat Terkutuk Orang Yahudi yang Disebut Allah di dalam Al-Quran

Assalamualaikum semua. Kali ini Aisya ada sedikit perkongsian mengenai sifat terkutuk atau keji orang Yahudi atau senang cakap bangsa Israel pada hari ini. Kalau kita tengok tv mahupun melalui pembacaan sama ada akhbar atau penulisan mana-mana pun, kita boleh buat kesimpulan yang betapa teruknya golongan ini. Bukan sahaja di mata kebanyakan masyarakat dunia pada hari ini. Bahkan di dalam Al-Quran sendiri telah lama menyebutkan hal tentang buruknya sifat-sifat orang Yahudi. Berikut adalah antara 10 sifat terkutuk orang Yahudi yang disebut Allah di dalam Al-Quran.





1. Memusuhi umat Islam dalam kata lain mereka ini merupakan musuh nyata umat Islam
Permusuhan mereka terhadap Islam dan umatnya amat besar berbanding dengan agama-agama lain. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:
“Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.” (Al-Maidah: 82).



2. Tidak akan senang terhadap kaum Muslimin selama tidak mengikuti mereka
Mereka tidak akan ‘pernah’ redha dengan umat Islam sebagaimana firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka (yang telah terpesong itu).” (Al-Baqarah: 120).



3. Suka berbuat kerosakan di atas muka bumi
Sikap orang Yahudi yang suka melakukan kerosakan telah dijelaskan melalui firman Allah S.W.T yang maksudnya:
“Dan mereka berbuat kerosakan di muka bumi dan Allah tidak menyukai orang-orang yang membuat kerosakan.” (Al-Maidah: 64).
Hal ini boleh dilihat sendiri negara Israel/Yahudi banyak menganjurkan peperangan yang menyebabkan banyak kerosakan di atas muka bumi pada hari ini.




4. Suka berbuat zalim dan menghalangi manusia dari jalan Allah
Sejak dahulu lagi bangsa Yahudi tidak pernah mengenal mangsa sama ada bayi, kanak-kanak, remaja, lelaki, wanita walhal Nabi dan Rasul sendiri dibunuh mereka. Mereka akan membunuh siapa sahaja tanpa perasaan belas kasihan dan simpati. Contohnya Nabi Zakaria dan Nabi Yahya telah dibunuh oleh mereka dan mereka juga menyangka bahawa mereka telah berjaya membunuh Nabi Isa. Tetapi sebenarnya tidak. Betapa sungguh zalim dan keji sifat Bani Israel ini. Ini berdasarkan firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Dan perbuatan mereka membunuh nabi-nabi tanpa alasan yang benar, dan Kami akan mengatakan (kepada mereka): “Rasakanlah olehmu azab yang membakar.” (Ali Imran: 181).
“Maka disebabkan kezaliman orang-orang Yahudi, Kami haramkan atas mereka (memakan makanan) yang baik-baik (yang dahulunya) dihalalkan bagi mereka, dan kerana mereka banyak menghalangi (manusia) dari jalan Allah.” (An-Nisa’: 160).



5. Sombong dan takabbur
Orang Yahudi itu sememangnya terkenal dengan sifat sombong dan takabbur sehingga mereka pernah diubah menjadi kera yang hina oleh Allah. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:
“Maka tatkala mereka bersikap sombong terhadap apa yang mereka dilarang mengerjakannya, Kami katakan kepadanya: “Jadilah kamu kera yang hina”. (Al-Aa’raf: 166).



6. Mengubah dan memutarbelitkan kebenaran
Ini dibuktikan sendiri apabila mereka memalsukan kitab dengan tangan mereka, memalingkan dari maksud sebenarnya, dan menghilangkan sebahagiannya. Firman Allah yang bermaksud:
“Maka kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang menulis Al-Kitab dengan tangan mereka sendiri, lalu dikatakannya: ‘Ini dari Allah’, (dengan maksud) untuk memperoleh keuntungan yang sedikit dengan perbuatan itu. Maka kecelakaan besarlah bagi mereka, akibat dari apa yang ditulis oleh tangan mereka sendiri, dan kecelakaan besarlah bagi mereka, akibat dari apa yang mereka kerjakan.” (Al-Baqarah: 79).



7. Suka melanggar perjanjian yang dibuat
Inilah sifat ketara yang ada dalam diri orang Yahudi. Mereka ini suka melanggar perjanjian yang dibuat oleh mereka sendiri. Ini termasuklah perjanjian mereka dengan Allah S.W.T dan para Rasul-Nya. Dan oleh sebab itulah, mereka mendapat murka Allah dan mendapat pelbagai hukuman dari-Nya. Berdasarkan Firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Maka (Kami) lakukan terhadap mereka beberapa tindakan, disebabkan mereka melanggar perjanjian itu, dan karena kekafiran mereka terhadap keterangan-keterangan Allah dan mereka membunuh nabi-nabi tanpa (alasan) yang benar dan mengatakan: “Hati kami tertutup.” Bahkan, sebenarnya Allah telah mengunci mati hati mereka kerana kekafirannya, kerana itu mereka tidak beriman kecuali sebahagian kecil dari mereka.” (An-Nisa’: 155).



8. Berdusta atas nama Allah S.W.T.
Ini berdasarkan kepada firman Allah SWT yang bermaksud:
“Orang-orang Yahudi dan Nasrani mengatakan: ‘Kami ini adalah anak-anak Allah dan kekasih-kekasih-Nya’. Katakanlah: ‘Maka mengapa Allah menyeksa kamu kerana dosa-dosamu?’ (Kamu bukanlah anak-anak Allah dan kekasih-kekasih-Nya), tetapi kamu adalah manusia (biasa) di antara orang-orang yang diciptakan-Nya.” (Al-Maidah: 18).



9. Tamak terhadap dunia
Allah telah menjelaskan di dalam Al-Quran mengenai sifat oran Yahudi yang amat tamak terhadap duniawi bahkan ketamakannya itu melebihi orang Musyrik. Mereka ini dicirikan sebagai menginginkan umur yang panjang, mengejar kesenangan serta takut akan kematian. Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Dan sungguh kamu akan mendapati mereka, manusia yang paling tamak kepada kehidupan (di dunia), bahkan (lebih tamak lagi) dari orang-orang musyrik. Masing-masing mereka ingin agar diberi umur seribu tahun, padahal umur panjang itu sekali-kali tidak akan menjauhkannya dari seksa” (Al-Baqarah: 96).


10. Menyembunyikan kebenaran
Mereka ini sebenarnya mengenali dan mengetahui siapa Rasulullah S.A.W, namun mereka menyembunyikan kebenaran. Allah S.W.T telah berfirman yang mana maksudnya:
“Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri Al-Kitab (Taurat dan Injil) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal anak-anak mereka sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian di antara mereka menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui.” (Al-Baqarah: 146).


Ini adalah sebahagian sahaja dari sifat dan kejahatan orang Yahudi yang terdapat di dalam al-Quran. Masih banyak lagi sifat terkutuk ltentang Yahudi yang disebutkan dalam Al-Quran. Semoga dengan info ini dapat dijadikan panduan kepada kita dalam mengambil sikap dan pendirian di dalam menghadapi kaum terkutuk ini. Wallahualam.


(editor: @isyah)

Related Posts

Previous
Next Post »
.. .. ..