6666
Aqiqah adalah sembelihan haiwan korban
untuk anak yang baru lahir dan dilakukan pada hari ketujuh kelahirannya. Hukum
pelaksanaan aqiqah ini adalah sunat muakkad, sebagaimana diriwayatkan dari Samurah
bahawa Nabi SAW bersabda;
”Setiap anak yang dilahirkan itu
terpelihara dengan aqiqahnya dan disembelihkan haiwan untuknya pada hari
ketujuh, dicukur dan diberikan nama untuknya.”
(Hadis Riwayat Imam yang lima, Ahmad
dan Ashabus Sunan dan disahihkan oleh Tirmidzi)
Waktu pelaksanaan aqiqah ini adalah
pada hari ketujuh dari hari kelahirannya namun jika ia tidak memiliki
kesanggupan untuk mengaqiqahkannya pada hari itu maka ia diperbolehkan
mengaqiqahkannya pada hari keempat belas, dua puluh satu atau pada bila-bila
pun jika ada rezeki, sebagaimana pendapat para ulama’ mazhab Syafi’i dan
Hambali bahwa sembelihan untuk aqiqah boleh dilakukan sebelum atau setelah hari
ketujuh.
Hikmahnya adalah untuk mengungkapkan
syukur kepada Allah dan memupuk semangat kedermawanan, mengundang kerabat dan
sanak saudara sehingga dapat memupuk rasa persaudaraan.
Adapun yang bertanggungjawab melakukan
aqiqah ini adalah ayah dari bayi tersebut. Antara pendapat ulama’ ialah:
1. Para ulama’ Mazhab Syafi’i
berpendapat bahawa sunat ini dibebankan kepada orang yang menanggung nafkahnya.
2. Para ulama’ Mazhab Hambali dan
Maliki berpendapat bahawa tidak boleh mengaqiqahkan kecuali ayahnya dan tidak
dibolehkan seorang yang dilahirkan mengaqiqah dirinya sendiri walaupun dia
sudah besar kerana menurut syariat bahawa aqiqah ini adalah kewajiban ayah dan
tidak boleh dilakukan oleh selainnya.
3. Sekelompok ulama’ Mazhab Hambali
berpendapat bahawa seseorang dibolehkan mengaqiqahkan dirinya sendiri sebagai
perkara yang disunnahkan. Aqiqah tidak mesti dilakukan saat masih kecil dan
seorang ayah boleh mengaqiqahkan anak yang lahir walaupun anak itu sudah baligh
kerana tidak ada batas waktunya.
4. Mazhab Hanafi menyatakan bahwa
aqiqah itu hukumnya boleh, bukan sunnah, dalilnya adalah karena korban pada
hari raya adiladha itu sudah menghapusnya (menashakh). Menurut mereka pendapat
ini diriwayatkan dari Aisyah r.a.
Aqiqah atau Korban?
Dari keterangan diatas boleh disimpulkan
bahawa aqiqah tidak semestinya dilakukan pada hari ketujuh dan itu semua
diserahkan kepada kemampuan dan kelapangan rezeki orang tuanya, bahkan ia boleh
dilakukan apabila anak itu sudah besar atau baligh.
Orang yang paling bertanggungjawab
melakukan aqiqah adalah ayah. Namun jika si ayah mempunyai halangan untuk
mengadakannya maka si anak boleh menggantikan posisinya iaitu mengaqiqahkan
dirinya sendiri, meskipun perkara ini tidak menjadi kesepakatan dari para ulama’.
Jika seseorang kewangannya terhad dan
perlu memilih antara korban dan aqiqah, pilih korban.
KORBAN LEBIH DIUTAMAKAN!
Hal ini adalah kerana:
1. Perintah berkorban ini ditujukan
kepada setiap orang yang mukallaf dan memiliki kesanggupan berbeza dengan
perintah aqiqah yang pada asalnya ia ditujukan kepada ayah dari bayi yang dilahirkan.
2. Meskipun ada pendapat yang membolehkan
seseorang mengaqiqahkan dirinya sendiri namun perkara ini bukanlah yang
disepakati oleh para ulama’.