......

Pantang Larang Untuk Ibu Mengandung Yang Perlu Diberi Perhatian!

6666




Alam kehamilan merupakan alam paling indah yang dilalui oleh setiap ibu di dunia sehingga saat kelahiran. Detik ini menjadi pengikat kasih sayang diantara suami dan isteri yang mengharungi saat sukar dengan tenang dan sabar.

Bagi ibu yang sedang mengalami proses ini, ada beberapa perkara yang perlu anda elakkan untuk kesejahteraan anda dan bakal bayi anda nanti. Si suami perlu mainkan peranan yang besar untuk membantu isteri menerusi galakan, semangat dan selalu mndampingi isteri terutama apabila si ia memerlukan anda.

Antara pantang larang yang perlu anda ketahui;






1. Jauhkan diri dari kucing.

Najis kucing merupakan najis haiwan yang paling bahaya berbanding najis haiwan lain. Terdapat sejenis parasit yang membiak di dalam usus kucing yang kemudiannya dikeluarkan melalui najisnya. Parasit ini dikenali sebagai protozoa.

Parasit ini tidak mendatangkan bahaya kepada orang dewasa tetapi boleh menyebabkan masalah kesihatan serius kepada bayi dalam kandungan. Beberapa kecacatan berkaitan saraf mungkin berlaku akibat sentuhan secara terus dengan najis kucing.

Sekiranya anda membela kucing di rumah, hadkan sentuhan anda dengan kucing tersebut. Minta suami anda untuk menguruskan aspek kebersihan kucing termasuk mengendalikan najis kucing.





2. Tidak boleh memukul, mencederakan atau membunuh haiwan.

Dikhuatiri anak yang bakal dilahirkan akan cacat atau tidak sempurna sifatnya seperti haiwan yang dicederakan itu. Contohnya, jika kita ternampak seekor lipas lalu kita memukulnya sehingga lipas itu mati dan kaki serta tanggan lipas itu tercabut, bimbang anak yang bakal lahir nanti tiada tangan atau kaki seperti lipas itu. Namun jika berada dalam situasi seperti didatangi haiwan yang merbahaya seperti ular, pastinya kita perlu selamatkan diri sendiri kan?. Berdoalah, Allah maha mendengar.






3. Elakkan penggunaan bahan kimia.

Bagi ibu yang sedang hamil, anda tentu tahu penggunaan bahan kimia sangat tidak bagus untuk bayi anda.

Jika kaedah memanjakan diri di pusat kecantikan menggunakan bahan kimia untuk merapikan rambut dan sebagainya, ada baiknya anda tangguhkan dahulu rutin ini sehingga selepas bersalin.Suhu yang tinggi ketika bersauna juga tidak elok untuk kandungan anda.

Begitu juga penggunaan pencuci muka dan alatan mekap yang mempunyai kandungan bahan kimia yang tinggi sebaiknya dielakkan. Pilih penjagaan wajah dan badan yang semulajadi untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini kepada bayi anda.






4. Elakkan makan makanan mentah atau separuh masak.

Elakkan makanan mentah kerana terdapat bakteria yang masih hidup di dalam makanan ini yang mungkin akan menjejaskan kesihatan bayi dalam kandungan.

Sebagai contoh sushi, telur separuh masak, steak atau makanan yang tidak dimasak sepenuhnya perlu dielakkan oleh ibu hamil yang inginkan bayinya dilahirkan dalam keadaan sihat dan cerdas.






5. Jauhkan diri dari orang yang mempunyai penyakit berjangkit.

Elakkan dari berjumpa orang yang mempunyai penyakit yang boleh berjangkit ketika anda hamil. Risau juga sekiranya penyakit yang ada pada pesakit boleh menjangkiti anda.

Walau bagaimanapun sekiranya keadaan mendesak, anda harus berhati-hati dan kurangkan sentuhan dengan pesakit.






6. Elakkan Makanan yang mempunyai bau kuat.

Elakkan memakan makanan yang berbau kuat ketika usia kandungan sudah memasuki sembilan bulan. Dikatakan air ketuban akan berbau busuk ketika saat melahirkan nanti.

Antara contoh makanan yang perlu dielakkan ialah petai dan jering terutama yang sudah dijerukkan.

Ada juga pantang larang yang melarang ibu hamil memakan ulaman yang berakar atau berurat seperti ulam pegaga kerana dikhuatiri uri akan melekat ketika bersalin. Sejauh mana kebenaran ianya tidak dapat disahkan tetapi sebab saya agak kuat juga berpantang, saya sememangnya elakkan dari memakan ulaman berurat.






7. Jaga hubungan dengan Allah dan manusia.

Paling penting, jangan tinggal solat dan berbuat baiklah kepada orang di sekeliling anda.  Bercakap baik dengan suami terutamanya dan selesaikan masalah dengan penuh berhemah jika ada masalah dan jangan dipendamkan kerana ia boleh menjejaskan emosi si ibu.



Related Posts

Previous
Next Post »
.. .. ..