......

10 Cara Ampuh Hilangkan Sakit Kepala Tanpa Ubat!

6666


“Sakit kepala menganggu prestasi saya gunalah panadol actifast… panadol actifast menyerap dua kali lebih cepat untuk melegakan kesakitan. Panadol actifast pilihan saya.”

Familiar dengan iklan ni? Anda nak dua kali ganda atau lebih cepat dari itu tanpa kesan sampingan? Anda boleh gunakan beberapa kaedah berkesan di bawah ini untuk kelegaan segera!






1. Minum Air Putih Yang Mencukupi

Salah satu penyebab dari pusing adalah kurangnya cairan dalam tubuh kita atau sering disebut sebagai dehidrasi karena air merupakan salah satu aspek terpenting dalam tubuh kita. Untuk itu, minumlah air putih 8-10 gelas  sehari agar dapat menghindarkan sakit kepala.





2. Streching

Streching merupakan senaman tubuh untuk untuk meregangkan otot-otot yang ‘ketat’ akibat pekerjaan yang mungkin menyebabkan berada pada satu posisi yang sama dalam jangkamasa panjang seperti duduk menghadap komputer. Untuk mengurangkan sakit kepala, lakukan streching atau gerakan yoga.





3. Tidur Sebentar

Tidur yang cukup dapat membina sistem imunisasi tubuh yang lebih baik. Pejamkan mata anda dan rehatkan diri anda. Insya Allah akan berkurangan sakitnya. Ingat, kurang atau tidur berlebihan dapat menyumbang sakit kepala. Maka untuk menghindarinya, tidurlah sekitar 7-8 jam sehari.






4. Makan Pisang

Jika sakit kepala anda mula menyerang, makanlah pisang kerana pisang mempunyai banyak kandungan yang dapat bermanfaat untuk kesihatan tubuh. Salah satu kandungannya adalah magnesium. Magnesium dapat meredakan sakit migrain pada kepala. 






5. Kentang

Penyebab lain yang mengakibatkan sakit kepala ialah hilangnya cairan elektrolit seperti kalium. Sehingga untuk mengatasi rasa pening ini anda harus mengambil makanan yang mengandung banyak kalium, seperti kentang. Kentang memiliki kandungan kalium yang cukup tinggi untuk mengatasi sakit kepala. Sebelum memakannya, rebuslah kentang terlebih dahulu, atau  bakar kentang bersama kulitnya. Sedap pun sedap!







6. Guna Ais Batu

Salah satu cara mudah redakan sakit kepala tanpa ubat adalah dengan ais batu. Caranya ialah dengan letakkan ais batu atau menggosokannya pada kepala yang sakit. Dingin ais batu dapat mengurangi rasa sakit yang dialami.






7. Minuman Atau Makanan Yang Mengandung Mint

Menikmati minuman atau makanan yang mengandung mint memberi kesegaran berpanjangan. Aroma mint juga dapat membangkitkan perasaan tenang.







8. Urutan

Urut kepala selama 15 minit kepala diikuti dengan urutan di bahagian kaki. Lakukan berulang kali sehingga anda merasa terkesan dengan urutan dan beransur pulih dari sakit kepala.






9. Hindari Stress

Cara mudah mengatasi sakit kepala tanpa ubat adalah menghindari stress. Fikiran yang berat akan membuat anda stress dan pada akhirnya sakit kepala akan muncul. Ringankan pemikiran anda dalam semua perkara dalam hidup.







10. Minum Air Halia Hangat

Air halia memiliki sifat anti-inflamasi yang dapat membantu meredakan sakit kepala dengan cepat. Ia bekerja dengan merelaksasi pembuluh darah yang ada di kepala, mengurangi pembengkakan di otak, sekaligus membantu mengatasi sakit kepala yang disebabkan oleh ketegangan. Minum air halia hangat ketika anda merasakan sakit kepala mulai menyerang.

Related Posts

Previous
Next Post »
.. .. ..