......

Nama-Nama Malaikat Dan Tugasannya

6666


Percaya kepada malaikat merupakan rukun iman kedua yang wajib kita percaya dan imani oleh orang islam dengan sepenuh jiwa tanpa keraguan padanya. Percaya di sini bermaksud meyakini bahawa wujudnya malaikat yang menjalankan tugas yang diperintahkan oleh Allah S.W.T dengan taat dan patuh. 

Mereka menyembah Allah dan selalu taat kepada-Nya, mereka tidak pernah berdosa. Tiada seorang pun di muka bumi ini mengetahui jumlah malaikat kesluruhannya dengan tepat, hanya Allah S.W.T sahaja yang mengetahui jumlahnya sebagaimana firman Allah S.W.T di dalam Surah Al-Muddathir ayat 31 :




Maksudnya : “Dan tiada yang mengetahui tentera Tuhanmu melainkan Dia lah sahaja. Dan (ingatlah, segala yang diterangkan berkenaan dengan) neraka itu tidak lain hanyalah menjadi peringatan bagi manusia.” 

Walaupun manusia tidak dapat melihat malaikat tetapi jika Allah berkehendak maka malaikat dapat dilihat oleh manusia, yang biasanya terjadi pada para Nabi dan Rasul. Malaikat selalu menampakan diri dalam wujud laki-laki kepada para nabi dan rasul. Seperti yang terjadi kepada Nabi Ibrahim  dan isterinya  Siti Sarah ketika didatangi dua malaikat untuk menyampaikan khabar gembira tentang kelahiran zuriat baginda bernama Ishak. Pada malam itu juga selepas kedua malaikat itu mengunjungi nabi Ibrahim, mereka akan menemui nabi Lut untuk menyampaikan peringatan bala Allah yang akan menimpa umatnya ketika subuh keesokan harinya.

Allah menciptakan mereka dari cahaya. Sebagaimana diterangkan oleh hadis Riwayat Muslim:

“Allah menciptakan malaikat dari cahaya, menciptakan jin dari nyala api, dan menciptakan Adam dari apa yang telah disifatkan (dijelaskan) kepada kalian.” (HR. Muslim)

Banayak lagi terdapat dalil dari Allah S.W.T tentang kewujudan malaikat dan dari hadis-hadis yang menerangkan perkara yang sama.

 Firman Allah:

”Wahai orang-orang yang beriman, tetaplah beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan kepada kitab yang Allah turunkan kepada Rasul-Nya serta kitab yang Allah turunkan sebelumnya. Barangsiapa yang kafir kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, dan hari Kemudian, Maka Sesungguhnya orang itu telah sesat sejauh-jauhnya.” (QS. An Nisaa’: 136)


“Barang siapa yang menjadi musuh Allah, malaikat-malaikat-Nya, rasul-rasul-Nya, Jibril dan Mikail, Maka Sesungguhnya Allah adalah musuh orang-orang kafir.” (QS. Al Baqarah: 98)


Sabda Rasulullah saw:

“Rasulullah saw. pada suatu hari bersama para sahabat, lalu seorang laki-laki datang padanya kemudian berkata; “Ya Rasulullah, apakah iman itu?” Rasul menjawab, “Iman adalah kamu beriman pada Allah, malaikat, kitabNya, bertemu denganNya, para Rasul, dan beriman kepada hari kebangkitan.””


“Ya Allah Tuhannya Jibril, Tuhannya Mikail, Tuhannya Israfil, Pencipta langit dan bumi, Yang mengetahui alam ghaib dan alam nyata, Engkau memutuskan di antara hamba-hamba-Mu dalam apa yang mereka perselisihkan, berilah aku petunjuk kepada kebenaran yang mereka berselisih di dalamnya dengan izin-Mu, karena Engkau memberi petunjuk siapa yang Engkau kehendaki ke jalan yang lurus.” (HR. Muslim)


“Sesungguhnya Al-Bait Al-Ma’mur (rumah di langit ke tujuh yang dikelilingi para malaikat) dalam setiap hari dimasuki tujuh puluh ribu malaikat dan mereka tidak keluar daripadanya.” (HR. Bukhari dan Muslim)


Diantara para malaikat, yang wajib diketahui oleh semua orang islam adalah seperti berikut :



1.Malaikat Jibrail A.S.

Diberi satu jawatan khusus dan yang paling mulia iaitu utusan yang menghubungkan   di antara Allah dengan rasul-rasul-Nya, dan juga ditugaskan menyampaikan wahyu daripada Allah kepada rasul-rasul-Nya itu.

2.Malaikat Mikail

Ditugaskan oleh Allah menurunkan hujan untuk menghidupkan bumi, binatang-binatang, sayur-sayuran, pokok-pokok, buah-buahan, biji-bijian dan tumbuh-tumbuhan yang lain.

3.Malaikat Israfil

Ditugaskan oleh Allah meniupkan sangkakala pada hari kiamat dan pada ketika itu makhluk-makhluk yang ada di langit dan di bumi semuanya mati kecuali yang dikehendaki Allah terkemudian matinya.

4.Malaikat ‘Izrail

Ditugaskan oleh Allah untuk mencabut (mengambil) nyawa semua yang bernyawa di alam dunia ini.

5.Malaikat Munkar dan Nakir

Ditugaskan oleh Allah untuk menyoal mayat selepas manusia  meninggal dunia.

6.Malaikat Raqib

Ditugaskan oleh Allah untuk mencatat segala perbuatan dan perkataan yang baik daripada manusia.

7.Malaikat Atid

Ditugaskan oleh Allah untuk mencatat segala perbuatan dan perkataan yang jahat daripada manusia.

8.Malaikat Malik

Ditugaskan oleh Allah untuk menjaga pintu neraka tempat manusia menerima balasan dari dosa dan kederhakaan manusia kepada Allah.

9.Malaikat Ridhwan
Ditugaskan oleh Allah untuk menjaga pintu syurga tempat manusia menerima balasan dari ketaatan dan ketakwaan manusia kepada Allah.

Related Posts

Previous
Next Post »
.. .. ..