6666
1- MULAKAN MINAT
MEMBACA DARI AWAL
Anak-anak patut
diperkenalkan kepada buku-buku dari sejak lahir lagi. "Bukan ke usia tu
terlalu awal dan kalau kita bagi buku nanti dia koyak-koyakan jer! Sayang jer
buku tu".
Memang ramai
berpedapat demikian. Untuk pengetahuan anda, kanak-kanak pada usia awal memang
belum boleh membaca atau diajarkan bentuk-bentuk yang terlalu rumit seperti
Huruf dan Nombor. Tetapi kanak-kanak pada usia ini lebih tertarik kepada
pergerakan tangan anda dan bunyi kertas semasa anda menyelak-nyelak muka surat
buku tersebut.
Kanak-kanak juga akan merasa terhibur dan tenteram bilamana
mendengar suara anda membacakan cerita kepadanya. Dan ini ditambah lagi dengan
warna-warna terang yang biasanya menghiasi buku-buku kanak-kanak.
Pada peringkat
awal ini memperkenalkan buku-buku bukanlah untuk mengajarnya membaca. Anda yang
perlu membacakan isi kandungan buku kepada anak-anak. Biarpun dia masih belum
faham apa yang anda perkatakan, bacalah dengan nada suara yang menarik dan
pelbagai.
2- BERMULA DENGAN BUNYI,
BUKAN HURUF
Ingin anak-anak
anda cepat membaca dari seawal usia 3 tahun??? Anda perlu mulakan dengan
meletakkan asas yang betul. JANGAN... ajar anak anda ABC!
Untuk pengetahuan
anda... nama-nama huruf tidak memberikan apa-apa makna buat kanak-kanak. Dan
mengajar mereka nama-nama huruf tidak akan membantu mereka untuk cepat membaca.
Ini kerana setiap perkataan adalah dibentuk daripada gabungan BUNYI-BUNYI
huruf... bukan nama huruf!
Biar anak anda
bila nampak ABC hingga Z... terus sebut "aa", "beh",
"ceh" hingga "zeh"... berbanding anak orang lain yang sebut
nama huruf kerana bila mereka sudah mampu menguasai bunyi-bunyi huruf... mereka
akan mudah membentuk perkataan hasil gabungan bunyi-bunyi yang telah mereka
kuasai.
3- BELAJAR MELALUI
HAFALAN
Kanak-kanak
menggunakan kemampuan minda pada peringkat usianya untuk mengingati atau
menghafal tanpa memahami sepenuhnya apa yang dipelajari. Kanak-kanak pada usia
awal akan dengan mudah memberitahu kita yang daun itu hijau, gula-gula itu
manis atau dengan mudah menyanyikan lagu-lagu popular yang kerap didengarinya.
Cara yang paling
mudah untuk mendidik melalui kaedah ini adalah dengan mengajar sesuatu secara
bernyanyi. Ajarkan ABC melalui lagu, ajarkan juga Alif Ba Ta melalui lagu, atau
ajarkan sifat-sifat terpuji melalui lagu. Ia bukan sahaja memudahkan anak-anak
mengingati apa yang diajarkan.
4- BELAJAR MEMBACA
BERMULA DARI BENTUK-BENTUK ASAS
Kebanyakkan ibu
bapa mula memperkenalkan anak-anak kepada konsep membaca bermula dengan
memperkenalkan huruf-huruf dan nombor-nombor. Memahami yang kanak-kanak agak
sukar memahami konsep huruf dan nombor pada usia terlalu awal maka ramai ibu
bapa beranggapan yang anak-anak hanya sesuai diajar membaca bermula dari usia 2
atau 3 tahun dan bukan pada usia yang lebih awal.
Bentuk-bentuk
seperti Bulatan, Segi Tiga dan Segi Empat adalah antara bentuk-bentuk yang
boleh diperkenalkan. Anda juga boleh mula memperkenalkan konsep Warna kepada
anak-anak di usia awal ini.
Pengenalan kepada
bentuk-bentuk asas ini akan menyediakan minda anak-anak untuk menerima
bentuk-bentuk yang lebih kompleks seperti huruf dan nombor di masa hadapan.
Anak-anak yang telah terdedah lebih awal dengan bentuk-bentuk asas akan lebih
cepat mengenali dan memahami huruf dan nombor bilamana ia mulda diajarkan
kepadanya.
5- LATIHAN
BERULANG-ULANG MENINGKATKAN KEMAHIRAN
Dalam mendidik
anak-anak yang masih kecil latihan dan didikan yang berulang-ulang merupakan
proses yang perlu. Ini kerana otak anak-anak yang masih kecil agak terbatas
dalam memproses maklumat yang diberikan kepadanya. Justeru memberikan maklumat
yang sama berulang-ulang memberikan peluang kepada anak-anak untuk menambah dan
seterusnya merangkaikan maklumat yang diterima menjadi sebuah informasi lengkap
sebagaimana yang ingin kita sampaikan.
Contohnya, dalam
mendidik anak minat membaca adakalanya perlu untuk kita membacakan sesebuah cerita
itu berulang-kali seperti kisah-kisah nabi, cerita tauladan kanak-kanak dan
lain-lain.
6- MERANGSANG
MINDA MELALUI AKTIVITI FIZIKAL
Aktiviti-aktiviti
berbentuk fizikal juga memainkan peranan yang sangat penting dalam menyumbang
kepada perkembangaan anak-anak. Aktiviti seperti melompat, merangkak,
berguling, dan lain-lain akan merangsang perkembangan otak dalam membentuk
jaringan baru sel-sel. Kanak-kanak yang mempunyai otak yang berkembang pesat
akan lebih mudah menerima latihan dan didikan, dan anda akan lihat dia lebih
proaktif dan ceria.
7- TANGANI PUNCA ANAK KURANG TUMPUAN, MALAS DAN
LESU
Peranan sarapan
amat penting buat anak-anak kerana ia memberikan tenaga dan zat segera bagi
mengembalikan fungsi badan terutamanya otak setelah berehat sepanjang malam. Tanpa
nutrisi yang diperlukan, kita akan dapati anak-anak akan sukar memberikan
tumpuan pada pelajaran, cepat mengantuk, keletihan dan malas.
Jadi pastikan
anak-anak kita mendapatkan sarapan pagi setiap hari. Tak perlu sarapan yang
berat-berat, bijirin bersama susu atau minuman koko sudah memadai. Ditambah
juga dengan beberapa butir kismis atau buah kurma sebagai amalan harian untuk mencerdaskan
minda.
8- BELAJAR MEMBACA
KETIKA ANDA MEMBUAT AKTIVITI LAIN
Jika anak anda
suka menolong anda di dapur, minta dia membantu anda membacakan senarai
bahan-bahan dan arahan dalam resepi ketika anda sedang memasak. Dengan cara ini
anak anda akan dapat belajar membaca dan belajar bagaimana mengikut arahan.
Kemudian tunjukkan
pula kepadanya "bahan atau benda" yang disebutnya tadi seperti
bawang, telur dan sebagainya. Anak anda akan dapat membentuk jalinan perkataan
dan benda. Ini akan meningkatkan perbendaharan kata anak-anak dan aktiviti ini
jika dilakukan berulang kali membolehkan anak anda mengenal atau mengecam
bentuk perkataan dan segera mengaitkannya dengan benda yang pernah dilihat.
9- PEMBELAJARAN
MELALUI MEDIA ELEKTRONIK
Kaedah mengajar
anak-anak tidak terbatas melalui penggunaan buku, cardboard dan barangan mainan
lain tapi boleh menggunakan media elektronik seperti handphone. Pilih permainan
berbentuk interaktif, menarik dan mudah mengikut perkembangan anak-anak.
10- PUJIAN
Pujian sangat
penting untuk memberi galakan dan semangat pada anak-anak terutamanya baru
dalam proses pembelajaran. Kekalkan konsep pujian dan tak salah sekali-sekala kita
hadiahkan permainan sebagai dorongan kepada anak-anak.